fbpx
משלוח חינם ברכישה מעל 700 ש"ח truck
קו ייעוץ והדרכה 054-3462666
acess
search
cart 0 cart 0
אין מוצרים בסל הקניות. close

אין מוצרים בסל הקניות.

משלוח חינם ברכישה מעל 700 ש"ח truck
צ'ט אנושי

על כורכום ויכולת הספיגה של הכורכומין

19 April 2024 גברים , דיאטה , הריון והנקה , חיים בריא , טבעוני / צמחוני , נשים , ספורטאים

שורש הכורכום נחשב אלפי שנים כשורש בעל תכונות אנטי דלקתיות ואנטי אוקסידנטיות (נוגדות חמצון). צבעו החזק, המוכר גם כצבע מאכל, נוצר על ידי החומרים הפעילים של הכורכום – כורכומינואידים.

הכורכום אמנם מככב כמעט בכל מטבח בעולם אך מקורו בהודו, שם הוא משולב לא רק ברוב המנות אלא גם בטקסי ריפוי רוחניים וכחלק בלתי נפרד מרפואת האירווודה. ברפואת הצמחים הכורכום נחשב לצמח המסייע בחיזוק המערכת החיסונית, כמרפא פצעים על העור וכמנקה כבד.

כורכום - כורכומין - נוגד דלקת

כורכומין – החומר הפעיל בשורש הכורכום

אלפי מחקרים קליניים נעשו בעולם ובחנו את השפעת הכורכום על גוף האדם ובעיקר על השפעתו של החומר הפעיל  – הכורכומין המהווה 2.5-5% מאבקת שורש כורכום טחונה. על אף עוצמתו של מיצוי הכורכומין הנפוץ, נראה כי יכולת הספיגה של הכורכומין נמוכה מכמה סיבות:

  • היותו מולקולה שאינה מסיסה במים ולכן לא נספגת בקלות
  • חשיפה לסביבה בסיסית היוצרת הרס של המולקולה
  • התפרקות החומר הפעיל בכבד

למעשה, על אף ההילה שיש סביב הכורכומין – בצורתו הבסיסית –  רק אחוזים בודדים בלבד ממנו נספגים דרך המעי אל מחזור הדם והיתר מתפנה במהירות מהגוף.

בשנים האחרונות, בשל ההבנה כי הזמינות של החומר הפעיל כל כך קטנה, ובשל ההכרה כי השפעתו מיטיבה עם הגוף, נעשות פריצות דרך בתחום המחקר של החומר הפעיל והדרך להגביר את הספיגה שלו.
בתחילה ביקשו לחבר אותו עם פיפרין (החומר הפעיל בפלפל השחור) מכיוון שמצאו שחיבור של כורכומין ופיפרין מגביר את ספיגתו של הראשון. השילוב אולי מגביר במעט את הספיגה אך נמצא כשילוב שאינו מיטיב עם ריריות מערכת העיכול. שילוב הפלפל פוגע בדופן הקיבה ובעייתי בעיקר אצל אנשים הסובלים מדלקות וכיבי קיבה.

פורמולה ייחודית לספיגה גבוהה

בשנים האחרונות ישנה פריצת דרך של ממש ביצירת כורכומין בעל זמינות ביולוגית גבוהה ויכולת ספיגה מיטבית וזאת בזכות יצירת מעטפת (בדרכים שונות) המאפשרת לכורכומין להיספג היטב דרך המעי, לעבור את מחסום הדם מוח (BBB) ולהגיע  אל כל מערכות הגוף:

  1. שימוש בטכנולוגיה ליפוזומאלית – שימוש בפוספוליפידים מאפשר ליצור מעטפת שומנית לכורכומין, המסיסה גם בשמן וגם במים. יצירת מולקולת כורכומין המכיל מעטפת שומנית ייחודית השומרת שהחומר הפעיל לא יתפרק בסביבה חומצית של הקיבה או על ידי אנזימי הכבד.
    המעטפת נספגת היטב במעי  ומאפשרת שחרור מושהה של החומר הפעיל. באופן הזה הכורכומין יכול  להגיע בקלות אל מחזור הדם להתפרק באיברי המטרה, לעבור את מחסום הדם-מוח (BBB) ולהפחית תהליך חמצוני ופעילות דלקתית בתאים.  במחקר בו ניתנו 200 מ”ג כורכומין במעטפת ליפוזומאלית נמצא כי רמת הכורכומין בדם של הנחקרים נשמרה עד 6 שעות לאחר הנטילה הן בפלסמת הדם והן בכדוריות דם אדומות.1
  1. שילוב של כורכומין עם רכיב טבעי אוליגוסכריד צמחי (CAVAMAX), המעניק לחומר הפעיל של הכורכום מעטפת פטנטית המגבירה אף היא את הספיגה.
    לפי המחקר השוואתי שבחן את הכורכומין עם האוליגסכריד צמחי (CAVACURMIN) לעומת כורכומין בטכנולוגיות אחרות,   נמצא כי הכורכומין מסוג Cavacurmin נשאר בדם עד 12 שעות. ושיפור משמעותי בזמינות הביולוגית בהשוואה לכורכומין סטנדרטי.2

ספיגה מירבית של הכורכומין – למה היא טובה?

הכורכומין נחשב כיום לאחד מתוספי התזונה הנמכרים בעולם וישנה חשיבות עצומה לבחירת כורכומין בעל יכולת ספיגה מירבית כדי שהגוף יוכל לנצל את יתרונות החומר הפעיל.

להלן סקירה של כמה יתרונות בריאותיים לשימוש בכורכומין בעל ספיגה מירבית3:

  • מכיל כמות גבוהה של נוגדי חמצון המסייעים לגוף להילחם ברדיקלים החופשיים. צריכה של כורכומין בעל יכולת ספיגה מירבית מסייעת להילחם בסטרס חמצוני ולהאט את קצב הרס התאים.
  • נוגד דלקת – ישנו קשר הדוק בין תהליך חמצוני להתפתחות תהליכים מעודדי מחלות שכן מתח חמצוני מוביל לדלקת ודלקת יוצרת לחץ חמצוני. דלקת לא מאוזנת עשויה להוות שלב בהתפתחות מחלה. הכורכומין מכיל כמות רבה של נוגדי דלקת ועשוי להפחית התפתחות של תהליכים דלקתיים בגוף.
  • תסמונת מטאבולית – הנה למעשה כמה גורמי סיכון המנבאים מחלות לב וסכרת. תסמונת מטאבולית נגרמת בעיקר עקב אורח חיים לקוי הכולל ישיבה ממושכת, חסר בפעילות גופנית, עישון, תזונה לקויה עודף משקל ועוד. במצב של תסמונת מטאבולית משתחררים ציטוקינים (חלבונים) המעודדים מצב דלקתי ועלייה בכולסטרול LDL. מחקר שבוצע מצא כי נטילה קבועה של כורכומין מפחיתה את היווצרות הדלקת וייצור הציטוקינים.
  • לב וכלי דם – נמצא כי נוגדי הדלקת בכורכומין  משפרים את פרופיל השומנים בדם ומפחיתים את רמות הטריגליצרידים ובכך עשויים להפחית את הסיכון להיווצרות מחלות לב.
  • דלקות בשריר – פעילות גופנית תמיד מבורכת אך לא פעם פעילות לא נכונה או לא מבוקרת יוצרת מצבים דלקתיים בשריר ובשלד. נמצא כי הכורכומין עשוי להפחית את הביטוי הדלקתי על ידי ירידה בייצור הציטוקינים(חלבונים) מעודדי הדלקת.

 


  1. Goel A, Kunnumakkara AB, Aggarwal BB. Biochem Pharmacol. 2008 Feb 15;75(4):787-809. 9. Gota VS, Maru GB, Soni TG, Gandhi TR, Kochar N, Agarwal MG. J Ag Food Chem Submitted 2009.
  2. Purpura M, Lowery RP, Wilson JM, Mannan H, Münch G, Razmovski-Naumovski V. Analysis of different innovative formulations of curcumin for improved relative oral bioavailability in humansubjects. Eur J Nutr. 2017;57(3):929–938. doi:10.1007/s00394-016-1376-9
  3. Hewlings SJ, Kalman DS. Curcumin: A Review of Its’ Effects on Human Health. Foods. 2017;6(10):92. Published 2017 Oct 22. doi:10.3390/foods6100092
  4. Investigation of the effects of solid lipid curcumin on cognition and mood in a healthy older population. Cox KH et al. Centre for Human Psychopharmacology, Swinburne University. J Psychopharmacol. May 2015. (Vol 29) No 5: 642-651.

כתבות מומלצות

לכתבות נוספות
whatsapp

סיקורה - בריאות מהים

תפריט נגישות